Google heeft aangekondigd op of rond 21 april 2015 een belangrijke update uit te gaan rollen. Naar deze update wordt wel gerefereerd als “Mobilegeddon”, omdat websites die niet mobielvriendelijk zijn, zullen kelderen in de mobiele zoekresultaten. Of een website geschikt is voor mobiel wordt vanaf 21 april namelijk een rankingfactor in de mobiele Google zoekresultaten.
Deze update komt niet uit de lucht vallen. Google is al een tijdje bezig met de mate waarin een website geschikt is voor mobiel gebruik. Zo is er sinds oktober 2014 een onderdeel “Mobiele bruikbaarheid” te vinden in de Google webmaster tools. Hiermee kun je controleren of er problemen zijn met het mobiele gebruik van je website. Ook geeft Google sinds november 2014 aan of een website geschikt is voor mobiel. Dit is te zien aan de tekst “Voor mobiel” in de mobiele zoekresultaten, zoals te zien is op de afbeelding hieronder.
Deze twee wijzigingen geven aan dat Google het al een tijdje belangrijk vindt dat websites geschikt zijn voor mobiel. Dat is ook niet zo raar, want Google wil gebruikers een goede gebruikerservaring geven. Een website die niet geschikt is voor mobiel, geeft de mobiele gebruiker een mindere gebruikerservaring dan een website die wel geschikt is voor mobiel.
Hoe kan ik controleren of mijn website mobielvriendelijk is?
Het mag duidelijk zijn dat het belangrijk is dat je website geschikt is voor mobiele gebruikers. Dit kan door middel van een responsive website of door een aparte mobiele website voor mobiele bezoekers. Je kunt op een aantal manieren controleren of je website geschikt is voor mobiel gebruik.
1. Doe de Google mobielvriendelijke test
Doe de mobielvriendelijke test van Google om te controleren of je website volgens Google mobielvriendelijk is. Alles wat je hoeft te doen is de url van je website in te voeren en vervolgens klik je op Analyseren. Na een tijdje komt het scherm met de resultaten.
Als je website niet mobielvriendelijk is, geeft de test dit ook aan. Dit kan bv. komen doordat de tekst te klein is om te lezen, de links te dicht bij elkaar staan of de viewport voor mobiel niet ingesteld is. Ga dan aan de slag met deze punten en zorg dat ze voor 21 april opgelost zijn.
2. Gebruik Google Webmaster Tools
Als je website aangemeld is bij Google webmaster Tools kun je hierin een aantal onderwerpen bekijken.
Mobiele bruikbaarheid
Ga naar Google Webmaster Tools en kijk onder Zoekverkeer – Mobiele bruikbaarheid. Hier kun je zien of er fouten zijn gevonden op je website en hoeveel pagina’s er zijn met problemen. Als alles in orde is dan staat er iets in de trant van “Geen mobiele bruikbaarheidsfouten gedetecteerd”.
Fetchen als Google
Een ander aspect dat je moet controleren in Google Webmaster Tools is of Google’s smartphone bot de pagina’s van je website kan indexeren. Ga hiervoor in de webmaster tools naar “Crawlen” en dan “Fetchen als google”. Verander de optie achter de url van Desktop naar “Mobiel: smartphone”. Eventuele problemen worden aangegeven en moet je oplossen.
3. Haal je website door Google’s checklist
Een laatste check die je kunt doen is een checklist van Google met veelgemaakte SEO voor mobiel fouten. In deze checklist worden een zevental punten genoemd die vaak verkeerd gaan op mobiele websites, zoals niet afspeelbare inhoud of langzame mobiele pagina’s. Per punt wordt een toelichting gegeven en een oplossing voor de veelgemaakte fout.
Conclusie
21 april komt Google met een belangrijke update voor mobiele zoekopdrachten. Als je website niet mobielvriendelijk is, is de kans groot dat je website gaat kelderen in de mobiele zoekresultaten. Het is dan ook erg belangrijk om te zorgen dat je website voor 21 april mobielvriendelijk is en niet ten onder gaat aan “mobilegedddon”!
Ik verwacht dat je mobiele zoekresultaten prima zullen blijven als je website goed door de mobielvriendelijke test komt. Als je concurrenten hier niet goed doorheen komen, kan het zelfs gunstig voor je uitpakken.
Heb jij de mobielvriendelijke test al gedaan al gecontroleerd of je website mobielvriendelijk is? Zo ja, wat kwam eruit? Laat het weten in de reacties hieronder.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.