Het maken van een regelmatige backup is de beste beveiligingsmaatregel die je kunt nemen voor je WordPress website. Mocht er dan wat mis gaan met je website waardoor je website niet meer goed werkt of misschien helemaal niet meer te bereiken is dan kun je altijd een backup terugzetten. In dit artikel laat ik zien hoe je met de gratis plugin BackWPup eenvoudig een periodieke backup van je WordPress website maakt.
Download en activeer de plugin BackWPup
De plugin kan gewoon via de WordPress backend geïnstalleerd worden door naar Plugins – nieuwe plugin te gaan en hier de zoekterm “backwpup” in te typen. Het eerste resultaat is de juiste plugin.
Kies voor Nu installeren en als de plugin geïnstalleerd is, kies je voor Plugin activeren. De plugin is actief en kan nu ingericht worden.
Inrichten van de plugin BackWPup
In het WordPress menu is de optie BackWPup erbij gekomen. Ga er met de muis overheen en kies voor “Add new job”.
Op het tabblad General kun je de taak een eigen naam geven. Verder pas ik het Archive Format altijd aan naar Zip omdat dit een iets gangbaarder bestandsformaat is. Bij de Job destination kies ik voor Dropbox, zodat ik de backup bestanden kan benaderen waar ik wil. Je moet hier natuurlijk wel een Dropbox account voor hebben.
Op het tabblad Schedule kun je aangeven of je de taak handmatig wilt starten, met WordPress cron of door middel van een link. Ik gebruik hier WordPress cron. Hoe vaak je een backup van je site maakt, is afhankelijk van hoe vaak je iets wijzigt en/of toevoegt aan je website. Als je niet dagelijks nieuwe artikelen toevoegt of grote wijzigingen doorvoert, dan is één keer in de week meer dan voldoende.
Op het tabblad DB Backup kun je aangeven van welke tabellen een backup gemaakt moet worden, wat de naam van de dumpfile is en welke compressiemethode je voor je dumpfile wilt gebruiken. Ik laat hier altijd de standaardinstellingen staan.
Op het tabblad files kun je aangeven van welke mappen je allemaal een backup wilt maken en welke (sub)mappen niet meegenomen hoeven te worden. Bij thema’s die je niet gebruikt kun je eventueel het vinkje voor exclude aanzetten, zodat deze niet meegenomen worden in de backup. Verder kun je de standaardinstellingen hier laten staan. Van de plugins wordt dan geen backup gemaakt, maar deze kun je zo weer opnieuw installeren. Hiervoor maak je op het tabblad Plugins een lijst met plugins die je op je website gebruikt aan. Ook deze instellingen kun je laten staan.
Op het tabblad To: Dropbox (ik heb gekozen voor een backup naar Dropbox) kies je voor Reauthenticate (full Dropbox). Je wordt doorgestuurd naar Dropbox waar je inlogt en de plugin BackWPup toegang geeft tot je Dropbox mappen en bestanden. Verder geef je op in welke Dropbox map de backup geplaatst moet worden en hoeveel backups je wilt bewaren. De oudste backups worden dan automatisch verwijderd.
Als je alle tabbladen doorlopen hebt, is de taak goed ingesteld en kies je voor Save changes.
Testen van de aangemaakte backup taak
Om te testen of alles goed staat ingesteld, voer ik de taak altijd eerst een keer handmatig uit. Ga hiervoor naar BackWPup – Jobs. Ga met je muis over de naam van de taak en kies voor Run now. Als de taak zonder Warnings en Errors wordt uitgevoerd, hoef je niets meer aan te passen. De eerste backup staat in je Dropbox folder en er komt elke week een nieuwe bij. Mocht er een keer iets fout gaan bij het uitvoeren van de backup job dan krijg je hier automatisch een mailtje van. Dit staat zo ingesteld op het tabblad General van de aangemaakte taak.
Conclusie
De plugin BackWPup is vrij eenvoudig in te stellen. Nadat je dit eenmalig ingesteld hebt, heb je er verder geen omkijken meer naar en wordt er elke week (of hoe vaak je wilt) een backup van je hele WordPress website gemaakt. Voor mij een ideale oplossing om er zeker van te zijn dat ik altijd een actuele backup van mijn WordPress website heb.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.