Om meer bezoekers en verkopen op één van mijn webshops te krijgen, ben ik de mogelijkheden van online adverteren gaan bekijken. Ik stuitte hierbij op de site adverteerdirect.nl. Op deze website kun je voor een vast bedrag per week, grotendeels afhankelijk van het aantal bannervertoningen, een advertentie op een website naar keuze plaatsen. Je kunt de websites waarop je wilt adverteren selecteren op categorie.
Een online advertentie maken
Aangezien mijn webshop zich richt op zakelijk verkeer, koos ik de categorie Business & Finance. Hier had ik de keuze van 25.000 bannervertoningen per week voor EUR 150,- tot 2250 bannervertoningen voor EUR 7,- per week. Omdat het mijn eerste keer was dat ik op deze manier adverteerde, heb ik het klein aangepakt en een advertentie met 2000 bannervertoningen voor EUR 12,- per week besteld (de 2250 bannervertoningen boor EUR 7,- was al verkocht). De minimum periode was vier weken en dus was ik in totaal EUR 57,12 incl. BTW kwijt.
Via de wizzard op de website maakte ik een banner en binnen een uur kreeg ik bericht dat mijn banner al op de gekozen website stond. Dit heb ik uiteraard meteen gecontroleerd en het klopte. De banner stond er!
Het resultaat van de online advertentie
Via mijn beheer op adverteerdirect.nl kun je de status van de campagne volgen. Je ziet hier het aantal bannervertoningen en het aantal kliks op de advertentie. Na twee dagen had ik volgens Adverteerdirect 528 impressies en 1 klik gehad.
De resultaten volgen via Google Analytics
Naast het volgen van de van de campagne via adverteerdirect.nl, wil ik de resultaten ook via Google Analytics volgen. Hiervoor heb ik een url via de URL-maker in het Google Analytics help center aangemaakt en deze url heb ik in de link van de banner gebruikt. Hierdoor kan ik goed zien hoeveel verkeer er via de advertentie binnen komt en wat het verkeer uit de campagne allemaal op de site doet.
Via het rapport verkeersbronnen in Google Analytics kun je precies zien hoeveel verkeer er via de campagne binnen gekomen is op de webshop. Door aanvullende rapportages te bekijken met een filter van de campagne kun je zien wat de bezoekers van de campagne verder op de website gedaan hebben. De eerste twee bezoekers via de campagne hebben alleen een pagina bekeken en hebben geen bestelling geplaatst.
De campagne ben ik op 11 januari 2013 gestart en deze loopt tot 8 februari 2013.
Welke methoden van online adverteren gebruik jij en welke ervaringen heb je hier mee?